• Druga wizyta polskiej młodzieży w KISÚJSZÁLLÁS

•  „Najlepsze rzeczy w życiu to ludzie, których kochamy, miejsca, w których byliśmy i wspomnienia, które stworzyliśmy po drodze.”- autor nieznany

29. maja  wczesnym rankiem grupa młodzieży z naszej szkoły z opiekunem oraz uczniami z pozostałych szkół naszej gminy wyruszyła w drugą podróż na Węgry, w ramach naszego projektu promującego ekologiczne zachowania w życiu codziennym. Wyjazd podsumowywał naszą trzyletnią pracę w projekcie, przewidywał dużo wspólnej pracy uczniów, ale również poznawanie zabytków Węgier oraz po prostu wspólną zabawę uczniów, nawiązywanie nowych przyjaźni i tworzenie wspomnień, które zostaną z nami na zawsze.

W pierwszym dniu dotarliśmy do miejscowości Esztergom (Ostrzyhom), w której znajduje się klasycystyczna bazylika, pod względem wymiarów zewnętrznych największa budowla sakralna na Węgrzech. Udało nam się wdrapać po 400 schodach na balkon otaczający kopułę katedry. Widoki były oszałamiające. Po obiedzie w Dobogó-kő i krótkim spacerze na szczyt góry, z której rozciągał się widok na zakole Dunaju, udaliśmy się do urokliwej miejscowości Szentendre, w której zatrzymaliśmy się na dwie pierwsze noce.

W kolejnym dniu czekała nas wyprawa do wąwozu  Rám-szakadék – wąskiego, skalistego wąwozu zabezpieczonego poręczami i drabinkami, w którym przeszliśmy prawie 9-cio kilometrową trasę podziwiając piękno środowiska naturalnego. Po obiedzie przejechaliśmy do Wyszehradu,  popularnego celu wielu wycieczek, miasta nad którym góruje zamek o wyjątkowym znaczeniu: w średniowieczu był jedną z najważniejszych rezydencji królów węgierskich,  później znany był jako miejsce spotkań Grupy Wyszehradzkiej.

W środę opuściliśmy Szentendre i przejechaliśmy do miejscowości Veresegyház, w której znajduje się park niedźwiedzi. Park jest jedynym w Europie Środkowej schroniskiem dla niedźwiedzi. W parku są również wilki, lwy i inne mniejsze zwierzęta. Po spokojnym spacerze po parku udaliśmy się do miejscowości Visonta, w której miała miejsce część profesjonalna naszego wyjazdu – zwiedzanie elektrociepłowni Matra. Po wykładzie i prezentacji założyliśmy kaski i wyruszyliśmy kolejką na zwiedzanie elektrociepłowni od środka. Po pouczającej wizycie wyruszyliśmy do Kisújszállás, gdzie po zakwaterowaniu w internacie uczniowie podzieleni na grupy wyruszyli z węgierskimi przewodnikami na miejską grę terenową, a nauczyciele pomagali Ferencowi – węgierskiemu nauczycielowi w przygotowaniu kolacji dla całej grupy – pysznego węgierskiego gulaszu.

Czwartkowe przedpołudnie spędziliśmy w szkole w Kisújszállás, gdzie najpierw uczestniczyliśmy w spotkaniu z pszczelarzem, mieliśmy okazję dużo dowiedzieć się o pszczelarstwie na Węgrzech, a na końcu zakupić lokalne pszczele eko-produkty. Następnie uczniowie z wszystkich szkół przedstawiali swoje prezentacje oraz filmiki dotyczące głównego tematu naszego wyjazdu – gospodarki odpadami. Po stresujących dla uczniów wystąpieniach nastąpiła milsza chwila – wszyscy uczniowie otrzymali od polskich nauczycieli lizaki z okazji Dnia Dziecka, a następnie nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu: „Wizja przyszłości – jak będzie wyglądał świat za 30 lat”. Pierwszą nagrodę w tym konkursie zdobyła uczennica naszej szkoły Judyta Wadas. Część wizualna jej pracy zachwyciła wszystkich. Judyta zaproszona na środek potrafiła odważnie opowiedzieć o szczegółach swojej pracy, za co należą jej się podwójne gratulacje. Popołudnie spędziliśmy w ogrodzie zoologicznym w Szarvas, pływaliśmy również stateczkiem po rzece. Wieczorem po kolacji odbyła się dyskoteka integracyjna dla polskich i węgierskich uczniów.

W piątek udaliśmy się do miejscowości Karcag, gdzie zwiedziliśmy zakład przetwarzający odpady elektroniczne, a następnie na Ekofarmę w Berekfürdő, gdzie oglądaliśmy proces ekologicznej produkcji warzyw. Wystąpiliśmy też w roli testerów – porównywaliśmy smak warzyw z uprawy ekologicznej z warzywami zakupionymi w sklepie. Zwiedziliśmy również Ekocentrum Jeziora Cisa w Poroszló, które prezentuje naturalne skarby jeziora Cisa. Główną atrakcją jest największy w Europie system akwariów słodkowodnych. Dużą atrakcją była też wycieczka wodna małymi łodziami po jeziorze Cisa. Widzieliśmy również przepławkę dla ryb Kisköre, gdzie ryby wspinają się między rzeką Cisą, a jeziorem. Wieczorem, podczas kolacji pożegnalnej, otrzymaliśmy wszyscy certyfikaty potwierdzające udział w mobilności oraz drobne upominki.

Sobota była dniem odpoczynku. Wolny czas przeznaczyliśmy na zakupy oraz pobyt w kompleksie basenów termalnych. Wieczorem uczestniczyliśmy w balu charytatywnym organizowanym w szkole partnerskiej. A w niedzielę nadszedł czas na powrót. Większość z nas była w posępnych nastrojach, ponieważ właśnie kończyła się nasza wspaniała przygoda. Ale wspomnienia, które mamy, zostaną z nami na zawsze.

Joanna Kubica

• Przeżyjmy to jeszcze raz!

• W tym roku szkolnym Szkoła Podstawowa w Pisarzowicach obchodzi dwa jubileusze; w październiku świętowała 60 – lecie, a w czerwcu po raz trzydziesty zorganizowała imprezę środowiskową Baw się razem z nami przygotowywaną wspólnie przez Dyrekcję, nauczycieli, pracowników oraz Radę Rodziców placówki.

3 czerwca o godzinie 14 pani dyrektor Lidia Dziubek oraz prowadzący Katarzyna Dyduch i Gabriel Kinio zaprosili do wspólnej zabawy.

Jak co roku, gdy zbliża się lato, kiedy ciepły wiatr zaczyna opalać nasze twarze i nastraja nas do wypoczynku i do snucia wakacyjnych planów oraz marzeń, my spotykamy się na wspólnej biesiadzie. „Baw się razem z nami” to czas naszych dzieci, rodzin i przyjaciół, to okazja, by wzorem lat poprzednich wspólnie spędzić to sobotnie, czerwcowe popołudnie. Z tego miejsca pragnę powitać przybyłych Gości, a także Nauczycieli, Pracowników Szkoły, Rodziców i Uczniów. W tym roku tematem przewodnim naszego pikniku rodzinnego będzie sześćdziesięciolecie Szkoły Podstawowej w Pisarzowicach, które uroczyście obchodziliśmy jesienią.  – tak oto przywitała uczestników festynu pani dyrektor Lidia Dziubek.

Jak co roku atrakcji było co niemiara. Najpierw artystycznie zaprezentowały się klasy I -III. Następnie odbył się koncert szkolnych talentów pod hasłem Uwaga! Talent! Dla dzieci profesjonalni animatorzy przygotowali pasjonujące zabawy, a rodziny zaproszono do wspólnych zawodów sportowych. W trakcie imprezy odbyły się warsztaty dla dzieci zorganizowane przez Gminne Centrum Działań Twórczych, zorganizowano stanowiska pokazowo – warsztatowe z fizyki, biologii, chemii i informatyki oraz  stanowisko ze zdrową żywnością, loterię fantową. Nie zabrakło także występu grupy mażoretek Gracja ze Starej Wsi. Dzieci mogły poszaleć na dmuchanych domkach oraz ozdobić się kolorowymi warkoczykami i brokatowymi tatuażami. Rada Rodziców zadbała o bufet: można było zakupić ciasta, zimne napoje, słodycze, watę cukrową, grochówkę, dania z grilla.

Organizatorzy składają serdeczne podziękowania wszystkim sponsorom imprezy; a grono jest liczne:

1. NET-SERVIS - Centrum Komputerowe – Pisarzowice
            2. Julietka Soy Candle Julia Kasolik
            3. Agencja Handlowa Żuzu z Kóz
            4. Feba Stroje KąpieloweAlwero Sp. z o.o. Hecznarowice
            5. ANGA Uszczelnienia Mechaniczne Sp z.o.o.
            6. Firma Kubiczek
            18. OSP Pisarzowice Kuchnia Polowa
            19. OSP Hecznarowice
            20. OSP Wilamowice
            21. Kupiec GE-ES Sp z.o.o.
            22. Elektret Sp z.o.o. z Limanowej
            32. Mariusz Zemanek – Mechanika Samochodowa
            33. AUTO-MAR Sklep motoryzacyjny Marek Nycz
          • UDZIAŁ W WILAMOWSKICH ŚMIERGUSTACH

• W dniu 28.05.2023 r. w Wilamowicach tradycyjnie jak co roku, odbył się lokalny festyn „Wilamowskie Śmiergusty”. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Pisarzowicach wzięli udział w uroczystym korowodzie ulicami Wilamowic. Podczas scenicznych występów dzieci zaprezentowały układ taneczny oraz przygotowane śmierguśnickie stroje wilamowskie.

Do konkursu plastycznego wystawili zrobioną własnoręcznie kukłę śmierguśnika. Uczniowie wykonali ją ze słomy, uszyli dla niej kolorowy strój oraz kapelusz ozdobiony kwiatami z bibuły.

Humory oraz pogoda dopisały wszystkim i zachęciły do wspólnej zabawy.